!این صفحه فعلن در وضعیت آزمایشی قرار دارد

2015/10/21

جلسه‌ی بحث و گفتگو پیرامون: آیا پاسخ به بحران پناه‌جویی راه‌حل‌های «بشردوستانه» است؟!

جلسه‌ی بحث و گفتگو پیرامون: آیا پاسخ به بحران پناه‌جویی راه‌حل‌های «بشردوستانه» است؟!
  Can humanitarian helps to solve the refugee crisis?
شنبه ۳۱ اکتبر۲۰۱۵ – بروکسل

از اوایل تابستان 2015 با سرازیر شدنِ موج وسیعی از پناه‌جویان به قاره­ی اروپا و ... شاهد موج تازه­ای از حمایت انترناسیونالیستی، آگاهی و احساس هم­دردی و همبستگی در میان بخش وسیعی از مردم جهان هستیم. از طرف دیگر در بحبوحه­ی عوام­فریبیِ دولت­های اروپایی، کانادا و آمریکا، یک جریان رشد یابنده­ی فاشیستی نیز در اروپا در حال سربلند کردن است که خواهان بسیج کامل جامعه علیه «گله­ی خارجیان» است و بستن مرزها به روی غارتگران و جلوگیری از «اسلامیزه» شدن «فرهنگ اروپایی» و ... و در حالی­که جامعه­ی میان واپس‌گرایان امپریالیستی و مذهبی منقسم شده است، میلیون­ها نفر از این وضع عصبانی هستند و اعلام می­کنند که بشریت یکی است و سرنوشتش و منافعش به هم گره خورده است و امروز باید از پناه‌جویان استقبال کرد. اما این احساساتِ خوب، سترون مانده و به یک راه حل واقعی در مقابل نظامی که جهان را پاره پاره می­کند، پیوند نخورده است و حتی قادر نیست آن راه حل را تصور کند. در نتیجه، حتی کسانی که می­دانند ماهیت
آنجلا مرکل یا نهادهایی مانند حزب کار بریتانیا چیست، به آنها امیدهای واهی بسته­اند.
در حالی که ظاهرا دولت‌های امپریالیستی در حال یافتن راه‌کاری برای بحران پناه‌جویی هستند تا تکلیف بخشی از میلیون‌ها انسان آواره را روشن کنند، جنگ در خاورمیانه و بخش­هایی از آفریقا کماکان در حال گسترش است و در رقابت با یکدیگر ماشین جنگی آن‌ّها با قدرت بیشتری وارد تخریب دنیا شده است و امروز حتی روسیه نیز به خیل ویران‌گران سرزمینِ سوخته‌ای که روزی سوریه نامیده می‌شد، وارد شده است. در نتیجه مهاجرین بیشتری مایوسانه دست به اعمال خطرناک برای فرار از انواع دهشت­ها خواهند زد و این وضع مسلما تشدید خواهد شد. زنان که تحتانی‌ترین لایه‌ی قربانیان این آوارگی هستند با شدت بیشتری وارد چرخه‌ی فقر، تهدید، تحقیر، ترس، تجاوز، تن‌فروشی، بردگی و انواع شکل­های کهنه و جدید ستم جنسیتی خواهند شد. کودکان که قربانیان بی‌صدای جنگ و تخریب هستند کشته، آواره، رها و از چرخه آموزش و زندگی خارج گردیده و بی‌امید و بی هیچ آینده ای وارد دهشت‌های جهان سرمایه‌داری خواهند شد. تشدید کشتار و آوارگی، سیم های خاردار در مرزها، اخراج به زور اسلحه، اردوگاه‌های کثیف و تهدیدات موهن و ... واقعیتی است که میلیون‌ها نفر را در اروپا تکان داده و خشمگین کرده است تا بگویند: این وضع دیگر قابل تحمل نیست! این اوضاع می­تواند و باید تبدیل به یک مبارزه­ی سازش‌ناپذیر در عقب راندن پاسخ­های ناکارآمد و واپس‌‌گرا شود، تا در همبستگی واقعی، خواهران و برادران و کودکانی که به اروپا می­رسند را بپذیرد و برای از بین بردن علل واقعی این پدیده جهانی مبارزه کرده و کسانی که در خارج از این مرزها در شرایطی جهنمی گیر کرده­اند، را هم در بر بگیرد.
در این رابطه لازم دیدیم که با یکدیگر به بحث و گفتگو بنشینیم تا به این سوالات بپردازیم:

چه کسانی مسببین این آوارگی و تخریب هستند؟
کدام ساختار است که چنین فجایعی را به وجود می­آورد؟
چگونه باید جلوی از بین رفتنِ انسان­ها و تخریب کشورهای آن‌ها را گرفت؟ از چه طریقی و توسط چه جامعه­ای و چه مناسباتی می­توان چنین کرد؟ 
تلاش خواهیم کرد که بحث و گفتگوی‌مان ناظر بر این باشد که «چه باید کرد و اکنون چه می­توان کرد؟»


Can humanitarian helps to solve the refugee crisis?
Who are those responsible for this displacement and this destruction?
Which political and social structures have caused these tragedies?
How to stop the destruction of countries and the ruin of people's lives?
How and through which political and social relation, these goals can be achieved?
In our meeting, we try to discuss about “what should be done and what we can do now?”


کمیته­ ی جوانان بلژیک، همه علاقمندان را دعوت می­کند که در روز شنبه ۳۱ اکتبر از ساعت 18 الی 20 در مجتمع فرهنگی پیانوفابریک حضور بهم رسانده و در مورد موضوع فوق به بحث و تبادل نظر بپردازیم. 

آدرس: مجتمع فرهنگیِ پیانوفابریک، خیابان فورت شماره 35، سنت – ژیل1060  Rue du Fort 35, 1060 Saint-Gilles


 

به اشتراک گذاشتن