!این صفحه فعلن در وضعیت آزمایشی قرار دارد

2012/11/26

گزارش آکسیون اعتراضی در برابر سفارت ایرلند-بروکسل



گزارش آکسیون اعتراضی در برابر سفارت ایرلند بروکسل 21 نوامبر 2012
در اعتراض به مرگِ  Savita Halappanavarکه به دلیلِ ممنوعیت سقط جنین در ایرلند

انتشارِ خبر مرگِ   Savita Halappanavarدر رسانه‌ها، خصوصا رسانه‌های آلترناتیو و شبکه­ی جهانیِ فیس بوک، موجِ خشمی را درمیانِ کمونیست های حساس به مساله‌ی زنان، فمینیست‌ها و دیگر نیروهای مترقی برانگیخت. مطالب و مقالاتِ زیادی در فیس بوک و سایت‌های مترقی منتشر شد که به شرایط سقط جنین در کشورهای اروپایی و زنانی که با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کنند پرداخته بود. همزمان مطالبِ بسیاری نیز توسط "پرولایف"ها منتشرشد مبنی بر ضرورت ابقاء و گسترشِ ممنوعیتِ حق سقط جنین! خوشبختانه این جدال از فضای مجازی به دنیای مبارزه­ی مادی راه یافت. در چند شهر اروپا (استکهلم، دابلین، هنگ کنگ، هند و ...) عده ای از نیروهای مترقی و هوادارِ آزادیِ سقط جنین میتینگ هایی برگزار کرده و در بروکسل نیز آکسیونی در برابر سفارتِ ایرلند تدارک دیده شد. ابتکارِ عملِ این آکسیون با رفقای حزب چپ سوسیالیست و فمینیست های بلژیکی بود و از ما نیز برای شرکت در برنامه دعوت کردند. ما که این مبارزه را بخشی از مبارزه‌ی جهانی‌مان می‌دیدیم دست به کار تبلیغ و همکاری با این رفقا شدیم.
در هوای سردِ بروکسل و در ساعاتِ ابتدایی شب (ساعت 18) جمعیتِ خوبی گرد آمدند. نیروهای چپ و فمینیست‌ها با پخش بیانیه، شعارها و بالا بردن پلاکارهای خود این وضعیت را محکوم کرده و تلاش داشتند در سخنرانی‌های‌شان بر سر موقعیتِ جنبشِ مبارزاتی در برابر "پرولایف"‌ها و نیروهای مذهبی با هم به بحث بپردازند. جوانان غمگین ایرلندی هم آمده بودند و عده‌ای شمع با خود آورده بودند و عده‌ای پلاکاردهای "دیگر هرگز! " (Never again! – Niet Meer ما نیز پلاکاردهای سرخِ‌مان که حاوی شعارهایی به زبان های فارسی، فرانسه و انگلیسی بود، به همراه داشتیم:
رهایی زن، رهایی جامعه است!
Guns don’t kill people; Pro-lifers with guns kill people!
Keep abortion, safe, free & legal!

زنان سوسیالیست از رابطه‌ی بین عمیق شدن بحران‌های سرمایه‌داری و فشار هر چه بیشتر بر زنان گفتند. از این که در کشورهای اروپایی که به ادعای سرمایه‌داری زنان آزاد و برابر هستند چگونه زنان حتی از اولیه‌ترین حقوق خود محرومند و هنوز هم بابت دستمزد برابر، مهدکودک مناسب و مجانی، بیکاری و ... اولین قربانیان سیستم حاکم و بحران‌هایش هستند و در این میان نداشتن حق سقط جنین باورنکردنی است و بازگشت به گذشته و از دست دادن حقوق پایه‌ای زنان. زن فمینیست از مبارزات زنان برای کسب حق سقط جنین گفتند و این که این مبارزه پایان نیافته و زنان تا به دست نیاوردن قطعی حقوقشان نباید دست از مبارزه بردارند. دختران غمگین و خشمگین ایرلندی نیز دربازه احساسات و هدف‌شان در این تجمع صحبت کردند و با بغضی که در گلو داشتند تأکید داشتند که مبارزه را ادامه خواهند داد.
گروه کوچک ما هم تعدادی از بیانیه های سازمانِ زنانِ 8 مارس (ایران – افغانستان) را به زبان انگلیسی پخش می‌کرد که برای حضار هم عجیب بود و هم رضایت‌بخش؛ نگاه‌ها حکایت از آن داشت که شما این‌جا چه می‌کنید؟! مگر این مبارزه مسأله شما هم هست؟! ... با نگاه‌های متعجب و مشوق شعارهایمان را می‌خواندند. متاسفانه در بحث های نمایندگانِ فکریِ گروه‌های حاضر، عمده‌ی تاکیدات تصویب و حمایت از قانون سقط جنین در کشورهایی بود که هنوز چنین قانونی را ندارند! و خوشبختانه در فرصت کوتاهی که به ما نیز داده شد، رفیق مان "فریبا" (از فعالین سازمان زنان 8 مارس و شورای دانشجویان و جوانان چپ) به نکات دیگری نیز اشاره کرد که توسط یک زنِ فمینیستِ دیگر نیز تاکید شد. او و دوستِ فمینیست‌مان از نقش مشخص سرمایه داری و حضورِ پررنگِ مذهب در کشورهای دنیا پرده برداشتند و با گذر از تعاریف و شعارهای کلی در مورد قانونی شدنِ سقط جنین، به مکانیزم هایی که توسط سرمایه داری به کار گرفته می شود تا حقوق و سرنوشت زنان را از مبارزه ی آن‌ها برای رهایی جدا کند اشاره داشتند. در تاکیدات فریبا نکته ی دیگری بود که با تشویقِ حضار روبرو شد. فریبا از جهانی بودنِ ستم بر زنان و رابطه ی استثمار سرمایه داریِ جهانی با بهره کشی از بدنِ زن و محدودیت های مبارزه ی زنان گفت و این که زنجیرِ مردسالاری از ایران، تا چین و آمریکا تا آفریقا و اروپا این ستم را محافظت می کند و مناسباتِ عقب مانده‌ای توسط نظام ستم و استثمارِ سرمایه داری حفاظت و به کار گرفته می شود. حلقه های زنجیر مردسالاری با مناسباتِ سنتی و مذهبیِ واپس گرا که روی دیگر سکه ی ارتجاعِ سرمایه است بهم بافته شده اند؛ و امروز ما این‌جا هستیم تا بگوییم مبارزات ما زنان از کشورهای تئوکراتیک که نابرابری در آن قانونی است تا قلب جهان سرمایه‌داری به‌هم پیوند خورده و این مبارزات از هم جدا نیستند.
دختران جوان ایرلندی با لبخند به ما اطمینان می‌داندند که منظورمان کاملا روشن است و از این اعلام همبستگی بسیار خوشحالند! آکسیون گرم ما در شب سرد بروکسل با پیام‌های همبستگی و استمرار این مبارزات پایان یافت!

سازمان زنان ۸ مارس (ایران – افغانستان) - بروکسل
۲۱ نوامبر ۲۰۱۲
گزارش تصویری








 





















به اشتراک گذاشتن