!این صفحه فعلن در وضعیت آزمایشی قرار دارد

2012/05/14

شنبه­ ی شلوغ در بروکسل


 شنبه­ ی شلوغ در بروکسل 
شهرِ بروکسل با دو برنامه­ ی آکسیونی، شنبه­ ی شلوغ و پُر ازدحامی را پشت سر گذاشت. از اواسطِ روز مبارزانِ ضدسرمایه­داریِ جنبشِ "بروکسل را اشغال کنیم" بارِ دیگر محوطه­ ی جلوی ایستگاهِ قطارِ شمالی –بروکسل نورد- و سپس "میدان رویال" را اشغال کردند و تا ساعاتی در آن­جا بَست نشستند. برنامه­ ی آن­ها این­ بار بدونِ دخالت پلیس و بدونِ درگیری خاتمه پیدا کرد. هدف از تجمعِ آن­ها اعلامِ برنامه­ های عمومیِ اشغال بود و محکی برای سنجشِ جمعیت. در این برنامه نزدیک به هزار نفر شرکت کرده بودند و به پخشِ تراکت و بحثِ جمعی تجدید پیمان کرده و برنامه­ های اشغال در ماهِ جون اعلام نمودند. یکی از مهم­ ترین بحث­ های این مبارزان، آزادیِ رفقایِ دربازداشتِ "نوبوردِر" بود که از چند هفته قبل به دلیلِ حمله به یکی از ساختمان­ های ناتو در بازداشت به­ سر می­ برند. رفقایی که هم راهِ ما در آکسیون های برابر سفارت رژیمِ ایران بودند. تعدادی از تصاویرِ تجمع روزِ شنبه­ ی مبارزانِ جنبشِ اشغال را در لینک زیر ببینید:
 
برنامه­ ی دومِ شنبه 12 مه در بروکسل فستیوالِ سالیانه­ ی "هومو، ترانس­ جندر، ترانس­ سکشوال" ها بود. 17 اُمین پِرایدِ بروکسل در حالی برگزار شد که مطابقِ روالِ هرساله، یک دقیقه سکوت برای قربانیانِ خشونتِ جنسی، هم­ جنس­ گرایان و ... از سویِ کمیته­ ی برگزاریِ برنامه، اعلام شد. از ساعتِ 14 اخباری از روندِ افزایشِ فشار و تبعیض بر هم­ جنس­ گرایان در اروپا و دیگر نقاطِ دنیا به سمع عموم رسید و سپس رابطه­ ی بین بحرانِ اقتصادیِ دامن­گیرِ دنیا و افزایش خشونت­ های مختلف به­ ویژه خشونت بر هم­ جنس­ گرایان توسطِ یکی از محققین و اکتیویست­ های حزبِ سوسیالیستِ بلژیک بیان شد. در ادامه از همه­ ی حضار خواسته شد که این روز را ورایِ شادی و پای­کوبی به روزِ مبارزه با تبعیض، حمایت از حق مالکیت بر تن و حمایت از حقوقِ هم­ جنس­ گرایان، ترانس­ جندرها و ترانس­ سکشوال­ ها تبدیل کنند. با فریادهای شادیِ مردم به این درخواست پاسخ داده شد و مارش چند کیلومتری در شهر بروکسل آغاز شد. بیش از 50 هزار نفر در این برنامه شرکت داشته و با پرچم­ های رنگی، شعارها، تبلیغات و ماس ک­ها و لباس­ های عجیب به شادی می­ پرداختند. در اطرافِ پودیومِ مرکزی چادرهایی بود که از سویِ ارگان­ های برگزارکننده­ ی برنامه و برخی احزابِ سیاسی تدارک دیده شده بود و به اطلاع­ رسانی و تبلیغات مشغول بودند. آموزشِ رابطه­ ی جنسی نه فقط برای کودکان که برای بزرگ­سالان و سال­خورده­ گان هم تبلیغ می­ شد.
مارش با طیِ مسیری طولانی در مرکزِ شهرِ بروکسل ساعتِ 20 به­ جای ابتداییِ خود بازگشت و مرکزِ شهرِ بروکسل و کافه ­های فراوانِ ِ اطرافِ سنتروم، از آن زمان تا صبحِ روزِ بعد صحنه ­ی شادی و رقص و برنامه­ های ویژه­ ی این فستیوال بود.
امسال نیز مانندِ هرسال صحنه­ های اصلیِ معرفِ این روز، تبلیغِ افراطیِ سکسیسم بود! سکسیسمی که خود را در بالاترین حدود و دامنه­ های سرمایه­ داری و در یکی از آزادترین کشورها برای هم­ جنس­ گرایان با تقریباً تمامِ حقوقِ قانونی، از منظر واقعیِ معنی و مفهومِ آزادی و رهاییِ انسان­ ها و روابطِ فی­ مابینِ ایشان نشان می ­داد. بدن­ های برهنه ­ای که برای عرضه­ ی خود در این روز به تمامِ روش­ های کالایی کردنِ هرچه بیشترِ تن و برده­ گیِ انسان نمایش داده می­ شدند. رقابت میانِ گروه­ های شرکت­ کننده برای معرفیِ این روز به نامِ "گِی پراید"، "لزبین پراید"، "گی و لزبین پراید" و ... و مخالفت­ های سطحی­ شان با نامِ "هومو، ترانس­ جندر، ترانس­ سکشوال پراید"!!! صحنه­ های غریبی از تحقیرِ هتروسکشواِل­ ها که از جای­ گاهی تلافی­ جویانه ابراز می ­شد. تلاشِ مسلمانانِ دگرجنس­ خواه برایِ تبلیغِ لباس­ های خود و پوششِ کشورهای عربی و تبلیغِ سکسیسمِ مشخصِ مناطقِ مسلمان­ نشینِ دنیا، و مواردِ بسیارِ دیگری که نشان از تهی­ شدنِ هر جنبشِ ترقی­ خواهانه ­ای دارد که اسیرِ بازی­ ها و روابطِ فاسدِ بورژوایی شود. آری به­ راستی سرمایه­ داری پاسخ دیگری و برنامه­ ی بهتری برای "هومو، ترانس­ جندر، ترانس­ سکشوال" ها ندارد. مشاهده­ ی این موارد برای ما اهمیت دارد تا پرده از نگاهِ سطحیِ مبلغانِ آزادیِ جنسی که در صفوفِ اپوزیسیون –راست و چپ- جاخوش کرده و آرزویِ ایرانی شبیهِ اروپا را دارند، برداریم. باید به آن­ ها گفت ثمره­ ی مبارزاتی که بهای جان­ های بسیاری را در دنیا داده تا امروز بلژیک به ­عنوان بهشتِ هم جنس­ گرایان معرفی شود، در نظامِ سرمایه ­داری همین است!
البته به زوایای مثبتی هم باید اشاره کرد. در مارشِ امسال برخلافِ سالِ قبل شعارهای سیاسیِ بیشتری بر دستانِ مردم حمل می­ شد. شعارهایی مانند؛ سکسیسم = راسیسم = هوموفوبی، هوموفوبی در محیطِ کار ممنوع، جشنِ ما حمایت از قربانیانِ هوموفوبی در کشورهای دیگر است، حمایت از حقِ برابرِ هم ­جنس­ گرایان و ... . مورد دیگر جالبِ توجه در این برنامه، خروشِ جمعیت در برابر ساختمانِ حزبِ سوسیالیست بود. از آن­جاکه نخست ­وزیرِ بلژیک هم­ جنس­ گرا و رهبرِ حزبِ سوسیالیست است، فریادهای شادیِ جمعیت در برابر ساختمانِ این حزب بسیار شاد و خوشحال بود.

برای دیدنِ برخی از عکس ­های این برنامه لینک زیر را ببینید:

به اشتراک گذاشتن